
האכיפה תלווה בקמפיין הסברה נרחב. דגש יינתן על אכיפה נגד רוכבי אופניים חשמליים
עיריית תל אביב הודיעה היום (א’) רשמית כי החל ב-1 במאי 2016 היא תחל בשיתוף משטרת ישראל לאכוף נסיעת אופניים על המדרכה שמיועדת להולכי רגל בהתאם לחוק.
עבירה, שבגינה קנס של 250 ש”ח.
לקראת תחילת האכיפה ולנוכח העלייה במספר רוכבי האופניים בעיר והשימוש ההולך וגובר באופניים חשמליים, יוצאות עיריית תל-אביב-יפו, משטרת ישראל והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בקמפיין הסברה נרחב לציבור.
מעיריית תל אביבה הוסף כי הקמפיין המיוחד שהושק היום “נובע מהצורך בהסדרת המרחב הציבורי, הרחקת הולכי הרגל משבילי האופניים ומתן אפשרות לרכיבה בטוחה לצד צמצום הפגיעה ברוכבים ובהולכי רגל”.
האכיפה, אשר תחל כאמור לאחר חול המועד פסח, תבוצע על ידי שוטרי משטרת ישראל נגד רוכבי אופניים ורוכבי אופניים חשמליים שירכבו על המדרכה ולא בשביל האופניים המסומן לכך. כמו כן, תבוצע אכיפה נגד עבירות חמורות שבגינן קנס שנע בין 100 ₪ ל-1,000 ₪: נסיעה ברמזור אדום, נסיעה נגד כיוון התנועה, שימוש בטלפון נייד בעת רכיבה וכן הפרעה להולכי רגל במעבר חצייה. בין העונשים שניתן יהיה להחיל- קנס, הוצאת אוויר מהאופניים, החרמת סוללה (לילדים מתחת לגיל 16 שרוכבים על אופניים חשמליים בניגוד לחוק). לצד אלו תתבצע הסברה לקהל הולכי הרגל במטרה להעלות את המודעות להליכה במדרכה ולא בתוך שביל האופניים. זאת בכדי לשמור על ביטחונם של משתמשי הדרך.
פקחי העירייה ייצמדו לשוטרים על מנת ללמוד את נושא האכיפה. בשלב זה החקיקה לא הושלמה ואין להם סמכויות אכיפה. יש לציין כי לאחר שהעירייה חזרה ודרשה בשנים האחרונות חקיקה לאומית ופעולות אכיפה אפקטיביות בתחום אכיפת האופניים, וכן שיינתנו בידי פקחי העירייה הסמכויות לעשות זאת, בימים אלו מקדם המשרד לביטחון פנים הצעת חוק בנושא. במסגרתה יקבלו גם פקחי העירייה סמכויות עיכוב, רישום דו”חות והחרמה של כלי רכב כולל אופניים שמסכנים הולכי רגל.
ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי מסר היום כי “בשנים האחרונות אנו פועלים ומשקיעים רבות בעידוד הרכיבה על אופניים בעיר כאמצעי חלופי לשימוש ברכב הפרטי במיוחד לנוכח העדר פתרונות מספקים של תחבורה ציבורית. הצלחתנו במימוש החזון והשינוי המבורך בתרבות הנסיעה לוותה במציאות חדשה ותופעות בלתי נסבלות כמו נסיעה פרועה של אופניים חשמליים המסכנים את הולכי הרגל. על כן ישנה חשיבות רבה לטפל ולהבטיח את בטיחותם של הולכי הרגל במדרכות. מעבר להשקעה האדירה בתשתית שבילים המופרדת לרוכבי האופניים אנו משקיעים מאמץ רב להסדרת הנושא בחקיקה ומקווים שבקרוב אף יתאפשר לפקחים העירוניים לבצע אכיפה יעילה בנושא. המאמץ ההסברתי שאנו מבצעים בימים אלו בא להדגיש כי מדרכותיה של תל-אביב-יפו אינן שטח הפקר”.
מפקד מחוז תל-אביב במשטרת ישראל, ניצב צ׳יקו אדרי קבע כי ״פעילות המשטרה יחד עם עיריית תל-אביב-יפו והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בתחום אכיפת נסיעה חוקית ובטוחה באופנים חשמליים נועדה בראש ובראשונה להגן על שלום הציבור וחיי אדם, למנוע פגיעה בגוף בנפש וברכוש ולתת שרות איכותי לכלל משתמשי הדרך״
מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב – יפו וממונה על תחום התחבורה, הבינוי והתשתיות אמרה כי “הפתרון לבעיות התחבורה במרחב העירוני הצפוף טמון במערכת תחבורה אלטרנטיבית המתבססת גם על נתיבי אופניים, אולם פעמים רבות ‘הג’ונגל’ על המדרכה מסכן חיי אדם של הולכי רגל כמו גם של רוכבי אופניים. חלמנו שנגיע ליום שבו אחוז ניכר ממשתמשי הדרך יעבור לרכיבה על אופניים כמו בכל בירות העולם המתקדמות ומשהצלחנו, אנו נדרשים לאזן בין השימושים במרחב הציבורי. כעירייה אנו פועלים לקבל את סמכויות האכיפה על מדרכות העיר לידינו, ועד אז אנו משתפים פעולה עם המשטרה לטובת אכיפת הסדר הציבורי. אני שמחה שטרם קבלת הסמכויות והנפקת הדוחות אנו עולים עם קמפיין הסברה נרחב והמטרה היא להגביר את המודעות בקרב תושבינו ומשתמשי הדרך”.
גלי וולנר, מנהלת אזור תל אביב והסביבה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים קבעה במקביל כי הולכי רגל מהווים כ- 30 אחוזים מכלל ההרוגים בתאונות דרכים. “לצד זאת, על רקע השימוש ההולך וגובר באופניים חשמליים, ניתן להצביע בשנים האחרונות על התרחבותן של תאונות בהן מעורבים רוכבי אופניים והולכי רגל גם יחד. תאונות אלו מתרחשות בעקבות החיכוך של שני משתמשי דרך אלו. אני מברכת על שיתוף הפעולה של עיריית תל-אביב-יפו ומשטרת ישראל, לקיום הפיילוט. אני סבורה כי באמצעות שילוב מאמצים ניתן לצמצם תאונות אלו, בין היתר, על ידי העלאת המודעות ולקיחת אחריות של שני הצדדים במרחב המשותף”.