
במשרד לשוויון חברתי בדקו את פילוח הנושאים שבגללם פונים תושבים ותיקים כדי לקבל את המגיע להם
קשישים רבים אינם מודעים לזכויותיהם – כך עולה מניתוח נתונים שערך המשרד לשוויון חברתי. מוקד המשרד (8840*) הוקם בשנת 2008 כדי להעניק לאזרחים הוותיקים ובני משפחותיהם כתובת לקבלת מידע אודות זכויות, שירותים והטבות המגיעים לציבור זה. צוות המוקד כולל יועצים ורכזים המטפלים בכל הפניות.
מניתוח הנתונים של שנת 2015 עולה כי בגליל המערבי למשל, 577 פניות הגיעו מתושבים המתגוררים בכרמיאל, 590 מנהריה ו-502 מעכו. רוב המתקשרים ביקשו לברר מהן זכויות האזרחים הוותיקים – בכרמיאל 336 מהפניות עסקו בנושא זה (58.2 אחוז), בעכו 279 פניות (55.5 אחוז) ובנהריה 146 פניות (24 אחוז).
רבים מהפונים ביקשו לברר כיצד ניצולי שואה יכולים לקבל את הזכויות המגיעות להם. בנושא זה היו 80 פניות מכרמיאל (13.8 אחוז), 111 מנהריה (18.8 אחוז) ו-53 מעכו (10.5 אחוז).
בכרמיאל רק 6.4 אחוז מהפונים (37 שיחות) ביקשו לקבל מידע על גובה קצבת הזקנה, על קצבאות נכות ועל אי בהירות בנוגע לזכאות להשלמת הכנסה. לשם השוואה, בנהריה 29.5 אחוז מסך הפניות עסקו בנושא זה (174 שיחות), ובעכו 11.3 אחוז (57 שיחות).
דאגה נוספת שבאה לידי ביטוי מהנתונים היא הדאגה “ליום שאחרי” ולנושאי רווחה, פנסיה ותעסוקה. במהלך שנת 2015 נרשמו בנהריה לא פחות מ-114 פניות בנושאים אלה (19.3 אחוז), בעכו נרשמו 92 פניות (18.3 אחוז), ובכרמיאל נרשמו 64 פניות (11 אחוז).
נתונים נוספים מעניינים שעולים מהדוח מראים שבכרמיאל נרשמו 55 פניות בנושאי תרבות, התנדבות בקהילה ופרויקטים של המשרד. בנהריה נרשמו 23 פניות, ובעכו נרשמו רק עשר פניות בנושאים אלה.
השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל: “הנתונים מעידים כי אזרחים ותיקים בישראל נמצאים במלחמה שאינה נגמרת בסבך הביורוקרטי. רבים מאותם אזרחים הם ניצולי שואה. לא נותר לנו זמן רב לדאוג לרווחתם, וראוי שנעשה זאת בדרך היעילה והמכובדת ביותר עבורם”.