
מסילת הרכבת נבנתה על פי שיטה חדשנית של הנחת פסי הפלדה, על גבי משטח בטון יצוק
בגוטהרד שבשוויץ השבוע הושלמה בניית המנהרה הארוכה והעמוקה ביותר בעולם.
המנהרה שנועדה לקצר את זמן הנסיעה במרכז אירופה, הוקמה בעלות של 11 מיליארד אירו.
באופן יוצא דופן, מסילת הרכבת נבנתה על פי שיטה חדשנית של הנחת פסי הפלדה, על גבי משטח בטון יצוק (LVT). עד היום, מאז הומצאה הרכבת, הונחו האדנים על גבי חצץ.
למנהרה הזו יש גם זווית ישראלית – בעקבות השימוש בשיטה הזו בשווייץ, משרד התחבורה, חברת נתיבי ישראל ורכבת ישראל בחרו ליישם אותה במנהרות הרכבת החדשה שמוקמת בגליל.
בחברת נתיבי ישראל מציינים, כי ביצוע מסילה בשיטה החדישה, הינה בעלת יתרונות עצומים בתחזוקת התשתיות בעיקר בעומקי מנהרות הרכבת, שם קיים קושי לוגיסטי בתחזוקת המסילות בשיטה הקיימת- מסילה על גבי חצץ, מאחר ופינוי חומר המילוי-החצץ, מסובך ומצריך שימוש בכלי שינוע וכוח אדם רב וקיימת מגבלת מרחב וגובה בהתנהלות בכלים כבדים בעומק המנהרות.
בשיטה החדשה התחזוקה קלה, זולה ופשוטה יותר, מאחר והטיפול הינו רק במשטח הספציפי הזקוק לטיפול ולא בכלל המסילה. כמו כן, ניתן לעבוד בתוך אזור המנהרה עצמה ללא צורך בשינוע כלל חומרי המילוי, כלומר שיטה זו מספקת מהירות תחזוקה וחיסכון עצום בטווח ארוך.
בנוסף, מאפשרת שיטת עבודה זו, יציבות יתרה לרכבת בנסיעה על גבי המסילה ואפקט הרעידה והרעש של הרכבת הנוסעת מופחת בשיעור גבוה כלפי הסביבה.
המומחים השווייצרים אומרים, כי בשיטה זו עובדים באירופה בהקמת המסילות המתקדמות לאורך אלפי קילומטרים וכיום אומצה השיטה החדישה גם בדרום אמריקה בפרויקטים להקמת רכבות חדשות.