
משרד החינוך השיק תוכנית חדשה במטרה להפכיל בתוך ארבע שנים את מספר הלומדים 5 יחידות לימוד במתמטיקה, ל-18,000 תלמידים. במסגרת המיזם, כל תלמיד שרוצה ויכול ייגש ל- 5 יח”ל במתמטיקה ללא קשר למקום מגוריו. בנוסף, משרד החינוך יאפשר פתיחת מגמת לימוד המונה 6 תלמידים בלבד. בעבר התנאי לתקצוב פתיחת מגמה ל- 5 יח”ל במתמטיקה היה 15 תלמידים בכיתה.
לצורך המשימה תהיה תוספת של 15,000 שעות הוראה ותגבור במתמטיקה. משמעות ההחלטה היא למידה בקבוצות קטנות, יחס חם ואישי לתלמיד. כל תלמיד מתקדם לפי הקצב שלו ובהתאם ליעדים שהציב המורה.
כחלק מיזם זה בתוך 4 שנים יוכפל מספר המורים המלמדים 5 יח”ל מתמטיקה מ-1,000 ל-2,000 מורים, ומשרד החינוך ישביח את איכות ההוראה וישקיע משאבים בהכשרה ותמרוץ להוראת מתמטיקה.
יחד עם הנשיא לשעבר, שמעון פרס, הוחלט על מיסוד פורום ציבורי לאומי ללימודי המתמטיקה – הפורום ירכז את בכירי מערכת החינוך לצד בכירי התעשייה, ההיי-טק, צה”ל, המגזר השלישי והאקדמיה וידון בדרכים לקידום המתמטיקה בישראל.
פרס אמר בתגובה: “מדינת ישראל התברכה, בכישרונות המסוגלים להגיע לגבהים בלתי צפויים אך הם חייבים טיפוח. אסור להשלים עם מצב בו במדינת ישראל, ילדים שיכולים ללמוד חמש יחידות בגרות בבתי הספר לא יעשו זאת בשל מחסור באמצעים. גרעון כספי ניתן לתקן מאוחר יותר- גרעון חינוכי אינו ניתן לתיקון. ישראל היא סמל הסטארט אפ ניישן, אך לא לעולם חוסן! סטארט אפ ניישן אינו מהלך חד פעמי- לא ניתן לקנות מצוינות מדעית פעם אחת ודי. על מנת שנעמוד בתחרות הגלובלית אל מול השווקים הבינלאומיים, המדינה חייבת להשקיע את המרב, כדי לאפשר לתלמידיה מדע מהשורה הראשונה. מקצועות המדעים והטכנולוגיה נשענים על מתמטיקה, ולכן, קידום הלימודים וחתירה נמרצת למצוינות מדעית הם הכרח קיומי ואינטרס עליון לעתידה של ישראל”.
השר בנט: “הביטוי שוויון הזדמנויות’ הופך היום מסיסמא למציאות: נגמרו הימים שילד רצה לגשת לבגרות של חמש יחידות, אבל בשל מקום מגוריו הוא לא היה יכול. אין לתלמיד מאופקים פחות פוטנציאל מאשר לתלמיד מסביון, רק צריך שלא נעצור אותו. אז מהיום כבר לא נעצור אותו ונאפשר לו לעשות חמש יחידות מתמטיקה”.
השר בנט הוסיף: “אני אומר באופן ברור: האיום של לימודי המתמטיקה הוא איום אסטרטגי, ולאיום אסטרטגי יש צורך בתוכנית לאומית. אני יודע שיש הרבה שלא מסכימים איתי בצורך בחיזוק המאסיבי של המתמטיקה, אבל תפקידה של הנהגה הוא לקבוע יעדים לאומיים ולחתור אליהם בכל הכוח – ואנחנו נכפיל את מספר תלמידי היחידות תוך ארבע שנים. בעברי הלא רחוק, כשהייתי בצבא ובהייטק הייתה תפיסה של או – או: או שאנחנו עושים משהו בשביל עצמנו על חשבון המדינה, או שאנחנו עושים משהו למדינה על חשבון עצמנו – אבל כאן זה גם וגם: בתוכנית הלאומית למתמטיקה הילד גם יחזק את עתידו וגם יעזור לעתידה של מדינת ישראל. אני פונה היום לציבור בישראל. אחרי מאה ימים אני מסתכל לכם בעיניים ואומר: הבטחתי שנהיה ממשלת חינוך – וקיימתי. אנחנו פותחים את שנת הלימודים עם רפורמת הכיתה הקטנה בכיתות א’, רפורמת הסייעת השניה בגנים, תוכנית הסיוע לבעלי צרכים מיוחדים ועכשיו עם התוכנית הלאומית למתמטיקה. זאת הולכת להיות שנה טובה – שנת חינוך”