כל ילד צריך מבוגר אחד שיאמין בו

כל ילד צריך מבוגר אחד שיאמין בו

תכנית ‘7’ מבית ‘לגעת באופק’ מצליחה לעשות את הבלתי יאמן ולשלש את אחוז הזכאים לבגרויות בקרב נוער מרקע סוציו אקונומי מורכב. הבשורות הטובות: מספר הכיתות המשתתפות בתכנית יגדל השנה

התכנית מלווה נערים ונערות במשך שבע שנים עם חונכים אישיים צמודים מגיל התיכון, דרך השירות הצבאי ועד להשתלבותם המלאה באזרחות. בשנה הקרובה יוכפל מספר הכיתות בהן פועלת תכנית ‘7’ המשלשת את אחוזי הזכאים לבגרות בכיתות אתג”ר ומעלה ב-60% את אחוזי הזכאות בכיתות מב”ר

בוגרי התכנית | צילום מתוך חוברת הנתונים של לגעת באופק
בוגרי התכנית | צילום מתוך חוברת הנתונים של לגעת באופק

מזה שנים אחדות פועלת תכנית “שבע” במסגרת המפעל החינוכי לגעת באופק מבית פתחון-לב בבתי ספר שונים ברחבי הארץ. מטרתה של תכנית זו לסייע בשילובם של תלמידי בתי ספר על יסודיים בקהילה, בצבא, ובשוק העבודה, וזאת באמצעות תהליך העצמה ומנהיגות, המסייע לבני נוער בעלי רצון ויכולת, החיים בפריפריה החברתית והגאוגרפית של ישראל לממש את מטרותיהם האישיות והמקצועיות.

מטרות התכנית כפי שנוסחו על ידי מעצביה היו: העצמה אישית של התלמיד, סיום בית הספר בהצלחה, שירות צבאי/לאומי/אזרחי מלא, השתלבות מוצלחת בחיים האזרחיים, פיתוח אחריות חברתית וחינוך לערבות הדדית.לאור הצלחת התכנית, צפויים להפתח עוד שבע עשרה כיתות חדשות ברחבי הארץ.

“אנו שמחים להודיע שבשנה הקרובה יפעלו 31 כיתות של תכנית 7 ברחבי הארץ. מספר שיותר מיכפיל את מספר הכיתות בהן פועלת התוכנית” מסר ניסים ציוני מנכ”ל פתחון לב, ארגון הגג הלאומי להוצאה מעוני.

התכנית, מיועדת לבני נוער מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית. התכנית פועלת במסגרת שעות הלימודים הפורמאליות של בתי הספר ובאישור משרד החינוך ומסייעת לבני הנוער להגיע לבגרות מלאה, להתגייס לצבא, תוך ליוויי אישי ותמיכה כלכלית במהלך השירות הצבאי וליווי אישי במהלך השנה הראשונה באזרחות עד להשתלבות מוצלחת בחיים האזרחיים. כל כיתת העצמה של “לגעת באופק” מלווה על ידי מנחה בוגר/ת תואר שני ומעלה במקצועות טיפוליים. התוכנית נכתבה בסיוע ומלווה מחקרית ע”י אוני’ ת”א.

התוכנית פועלת במשך 7 שנים רצופות ב-3 שלבים עיקריים: שלוש שנות התיכון: העצמה ופיתוח מנהיגות, התנדבויות למען הקהילה ותהליך הערכה ומעקב על הישגי הפרט. 3 שנות השירות הצבאי: הליווי הצמוד של המנחה, משלב התיכון, ממשיך לאורך כל השירות הצבאי בשיתוף קצין מילואים מתנדב. לחייל מוענקת מלגה כספית חודשית. שנה אחת: בשנה שלאחר השחרור, מלווה המנחה את המשתתף ומוביל אותו להשתלבות בלימודים גבוהים או עבודה.

משלשים את אחוז הזכאים לבגרות | צילום מתוך אתר פתחון לב
משלשים את אחוז הזכאים לבגרות | צילום מתוך אתר פתחון לב

התוצאות הן על גבול המדהים. 94% ממשתתפי התוכנית התגייסו לצה”ל, 92% מבני הנוער שהשתתפו בתכנית ציינו כי הערכה העצמית, הבטחון העצמי ותחושת המסוגלות שלהם גדלו משמעותית. 93% מבני הנוער זכאים לתעודת בגרות, 87% מבני הנוער שהשתתפו בתכנית השיגו את מטרתה.

אנשים טובים באמצע הדרך
מי שעומד מאחורי התכנית הוא ארגון פתחון לב, שאחת המטרות ששם לנגד עיניו היא המלחמה בעוני באמצעות חינוך. הארגון הינו ארגון א-פוליטי וללא כוונות רווח נוסד ב- 1998 ופועל לשבירת מעגל העוני הבין-דורי בישראל. הארגון מסייע למעל ל- 250,000 נפשות מדי שנה ללא הבדל מין, דת, גזע, מוצא או לאום. הארגון מקיים קשר ישיר עם מקבלי הסיוע המאפשר התאמת פתרונות לצרכים מיידים וייחודיים שעולים מהשטח.

מי שיזם ותכנן את התכנית הוא ניסים ציוני, מייסד ומנכ”ל פתחון לב ו’לגעת באופק’. מי שכתב אותה בפועל הוא ציקי כהן מנכ”ל חברת סינטזה המוסמך בהנחיית קבוצות ופסיכולוג. את התכנית ליווה וייעץ דורון שלי, יו”ר הוועד המנהל של פתחון לב.

התכניות פותחו בשיתוף אוניברסיטת תל אביב. ואנשים רבים מאד היו שותפים בפיתוח. בפן האקדמי ליווה את התכנית פרופ’ יזהר אופלטקה, ראש התכנית למנהל ולמנהיגות בחינוך, אוניברסיטת ת”א. פרופסור יוסי קטן ז”ל – בית ספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת ת”א, היה יועץ ושותף מרכזי בכתיבת התכנים וליווה אקדמית את הפעילות החינוכית. פרופסור אריאלה פרידמן – יו”ר ועדת ההוראה בתכנית הנחיית קבוצות בביה”ס לעבודה סוציאלית, הייתה שותפה לתהליך המיון וההכשרה של מנחי התכנית. ד”ר מרים גולן ראש המדור להנחית קבוצות בביה”ס לעבודה סוציאלית, ליוותה את התכנית מצעדיה הראשונים והייתה שותפה לתהליך המיון וההכשרה של מנחי התכניות

סיפורם של בוגרי תכנית “שבע” הוא סיפור מרתק, סיפור של אנשים צעירים שבשלב זה או אחר בחייהם צורפו לכיתה שזכתה לתוספת שעות הוראה, לליווי צמוד של תלמידיה על ידי מנחה רגיש וקשוב, ולמגוון של פעילויות חוץ-כיתתיות כסיורים וטיולים. סיפורם ממחיש את דרכו של התלמיד ששייך לשכבות חברתיות הנהנות פחות מהצמיחה הכלכלית בישראל בשנים האחרונות ובניה ובנותיה זקוקים לתמריצים מילוליים וכספיים על מנת לצלוח את חיי בית הספר ולעמוד בשורה אחת עם בוגרי מערכת החינוך המגיעים משכבות מבוססות יותר. תכנית “שבע” מצטיירת בעיניהם לא רק כמי שסייעה לחלקם לצבור נקודות לבגרות ולעמוד בהצלחה בבחינות אלא כאמצעי לחיזוק עצמיותם וכמנוע לצמיחתם האישית והמקצועית. הכרת תודתם למעצבי התכנית ולתורמים לה נשמעה מעת לעת בראיונות עמם


כתבות שתשמחו לקרוא

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *