
מגמת השיפור בולטת בבתי ספר דוברי ערבית, אם כי גם בבתי ספר דוברי עברית התמונה משקפת שיפור
מחקר חדש של ראמ”ה (הרשות הארצית למדידה והערכה) בחן את רמת האלימות בבתי הספר בישראל. המחקר נערך בשנת הלימודים תשע”ה וכלל כ-26 אלף תלמידים, בכיתות ד’–יא’. במסגרת השאלונים נבדק טווח רחב של נושאים העוסקים באלימות בבתיה”ס ובמניעתה.
התבוננות בנתונים לאורך השנים תשס”ט-תשע”ה מעלה כי במרבית המדדים שנבחנו נרשמה מגמת שיפור והפחתה של היקף ושכיחות תקריות אלימות במערכת החינוך בישראל (ירידה בשיעורי המדווחים על אלימות). מגמות אלו בולטות בעיקר בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים – שבהם נרשם שיפור ברוב המכריע של המדדים. בחטיבות העליונות נרשם שיפור במדדים רבים ובמדדים אחרים נשמרה יציבות.
מגמת השיפור בולטת אף יותר בבתי ספר דוברי ערבית, אם כי גם בבתי ספר דוברי עברית התמונה הרב שנתית משקפת שיפור.
ראוי לציין כי בחטיבות הביניים לצד ירידה בשיעור המדווחים על אלימות מצד הצוות, יש עלייה בשיעור המדווחים על אלימות מילולית.
בבתי הספר דוברי העברית נרשמה תמונה כללית של יציבות, לצד אי אלו שינויים של שיפור והרעה במיעוט מהמדדים. בין השאר חלה ירידה בדיווחים על שימוש באלכוהול בקרב תלמידי ז’-ט’ וי’-י”א, ועלייה בדיווחים על אלימות מילולית בקרב תלמידי שכבות גיל אלו וכן את העליות הקלות שנרשמו בשיעורי המדווחים על אלימות פיזית בהסעות ועל אלימות קשה בקרב תלמידי ד’-ו’.