
בחודש ספטמבר תיערך בוארנו שבאיטליה אליפות מכוניות פורמולה לסטודנטים (“FSAE”). בתחרות ישתתפו זו השנה השלישית סטודנטים בטכניון. יצוין כי לפני שנתיים זכתה קבוצת הפורמולה של הטכניון במקום ראשון בקטגוריית ה”רוקיז”, ובשנה שעברה זכתה בפרס ראשון על עיצוב הרכב ושיפור מהשנה הקודמת.
השנה משתתפים בפרויקט הפורמולה 11 מנחים ו-57 סטודנטים מהפקולטות להנדסת מכונות, אווירונוטיקה, ארכיטקטורה, הנדסת תעשייה וניהול, הנדסת חשמל והמחלקה לחינוך למדע וטכנולוגיה. בקבוצה החיפאית חברות שש סטודנטיות – מספר שיא בהיסטוריה של המשלחות הישראליות למירוץ, ובראש הפרויקט עומד יבגני גיא, סטודנט לתואר ראשון, שהוביל בשנה שעברה את חטיבת המנוע. “ההשתתפות בפרויקט הזה היא השקעה עצומה,” הוא אומר, “אבל יש דברים ששווים יותר מכמה נקודות בציון, והניסיון המעשי שאנחנו מקבלים כאן הוא אחד מהם.” לדבריו בוצעו השנה ברכב כמה שיפורים משמעותיים מאוד, ובהם הפחתה של 15% במשקל הרכב, אווירודינמיקה משופרת, מערכת הילוכים פניאומטית, חיישן תאוצה משולב עם ג’יירוסקופ, חיישן זווית הגה, מהירות גלגלים וכיווץ מתלים. “בקיצור, יש כאן רכב שעבר אופטימיזציה בכל הפרמטרים, ואני מקווה שהשיפורים האלה יבואו לידי ביטוי בהישגים שלנו בתחרות.”

57 הסטודנטים פועלים בצוותים פרויקטאליים. צוות הפרויקטים המיוחדים, בראשות מיכאל קוצנקו, פיתח מערך חיישנים ומערכת עם תצוגה עילית על גבי קסדת הנהג, כמו במטוסי קרב – טכנולוגיה המאפשרת לנהג לקרוא את מצב הרכב בלי להסיר את העיניים מהכביש. גיא בן חיים, העומד בראש חטיבת המנוע, אומר כי “הפרויקט הזה הוא הזדמנות ליישום מעשי של הלימודים התיאורטיים, יחד עם משוגעים אחרים שחולקים את אותה האהבה לספורט המוטורי.” צוות המכטרוניקה, בראשות אוהד באשה, הוסיף למכונית חיישן תאוצה, חיישן מהירות גלגלים, חיישן כיווץ מתלים וחיישן זווית הגה, ומערכת לשליחת מידע למחשב באמצעות בלוטות’. יוחאי אקרמן, ראש צוות המתלים, מסביר כי “זה הניסיון המעשי הראשון שלי במהלך הלימודים בטכניון, והניסיון הזה שאני צובר בתכנון, בהוצאה לייצור ובעבודה מול ספקים חיצוניים חשוב לא פחות מהלימודים התיאורטיים עצמם”.