
חודש וחצי לאחר השינוי מערך פרסום הפרסומות של גוגל ואי אפשר עדיין לדבר על שינוי משמעותי בעולם הפרסום בעקבותיו
מאז ש-Google ביצעה את השינוי הגדול בפרסום במנוע החיפוש שלה, שבמסגרתו הסירה את הפרסומות בצד תוצאות החיפוש, והוסיפה פרסומת נוספת מעל התוצאות, עבר כמעט חודש וחצי.
זהו זמן סביר, המאפשר לבחון את ההשפעות של השינוי על הפרסום בגוגל ועל תוצאות החיפוש במנוע החיפוש הפופולארי.
השינוי, שעשוי להראות מינורי לגולשים (רבים כמעט ולא הבחינו בו) עורר עניין ואף חרדה בקרב מפרסמים ומקדמים אורגניים. הצפי היה שהשינוי יעלה באופן משמעותי את מחירי הפרסום, וייצור תחרות שכמעט ולא ניתן לעמוד בה על המיקומים הראשונים.
במבט על כלל התקופה, ניתן לומר שהאפקט של השינוי היה נמוך בהרבה מהצפוי.
על פי סיכומים של כמה בלוגים ואתרים בתחום, נראה כי לשינוי הייתה השפעה קלה, אותה נהוג לחלק על כמה מרכיבים בדף החיפוש:
1. ההשפעה על התוצאות האורגניות – רבים חששו שהוספת פרסומת נוספת מעל תוצאות החיפוש, תדחוק את התוצאות האורגניות למטה (את חלקן אפילו מתחת לאזור הנראה באתר) ותגרום לירידה חדה באפקטיביות שלהן. החשש הזה לא התממש, ונראה שכמעט לא חלה ירידה באחוזי ההקלקה על התוצאות האורגניות למרות הירידה במיקום.
2. הפרסומות במיקומים הראשונים – גם כאן לא נרשם שינוי משמעותי. ממוצע המחיר לפרסום במיקומים הראשונים, שכולם חששו שיעלה באופן קיצוני, עלה רק במעט. אחוז ההקלקה על פרסומות אלו גם הוא לא עלה משמעותית, ונראה שהמרוויחה הגדולה מהשינוי היא הפרסומת שמופיעה במקום השלישי דווקא, אשר אחוז ההקלקה עליה עלה משמעותית, ולא הפרסומת במיקום החדש שנוסף – המיקום הרביעי.
3. הפרסומות מהמיקום החמישי ומטה – כאן נרשמה ירידה קלה בלבד, שכן גם טרם השינוי, אחוזי ההקלקה על הפרסומות הללו היו נמוכים, והשינוי טרם לירידה נוספת רק באופן מועט. יש לציין כי אחוזי ההקלקה הנמוכים על הקישורים הצדדיים היו אחד הסיבות שגרמו ל-Google לוותר על הפרסומות בצד, שכן הן יצרו אצל המפרסמים אשליה שרואים את המודעה שלהם, אולם בפועל מעטים הקליקו עליהן, מה שפגע בהכנסות של Google. ובעצם דרש את השינוי הנוכחי.
נראה אם כן, שהעלייה שהייתה צפויה באחוז ההקלקות ובמחיר לתוצאות הראשונות, התממשה באופן חלקי ומועט בלבד.
בארה”ב ובמדינות נוספות ישנם מרוויחים נוספים מהשינוי הזה: במדינות אלו Google מאפשרת להוסיף לצד הפרסומות בעמוד החיפוש גם פרסומות הכוללות תמונות של מוצרים ומחירים (מודעות PLA). אלו המודעות היחידות שנשארו לצד תוצאות החיפוש לאחר השינוי. דבר, שהגביר את הבולטות שלהן והעלה את אחוז ההקלה עליהן. בעתיד, כשסוג פרסום זה יגיע גם לישראל הדבר ישפיע גם על התנהגות הצרכנים (והמפרסמים) בשוק המקומי, ובתחומים מסוימים אף יגזול הקלקות מהפרסומות הרגילות.
יודגש, כי נתונים אלו הם נתונים ממוצעים, ומספר מפרסמים ספציפיים שאיתם שוחחנו טוענים כי הם כן נפגעו מהשינוי, ומחירי הפרסום בקמפיינים שלהם עלו מעט.
בנוסף, ייתכן והשינוי בהתנהגות בעקבות השינוי במערכת טרם הושלם.
אולם, ניתן כבר לומר בבירור כי שינוי משמעותי בעולם הפרסום לא נוצר, אלא רק שינויים קוסמטיים.
אנחנו, מכל מקום, נמשיך לעקוב.