
מחוננים למען הסביבה
תלמידי מרכז המחוננים החיפאי הציגו השבוע בכנס הארצי לחינוך למצוינות בישראל תהליך למידה אקטיביסטי של מעורבות והשפעה חברתית, אשר פועל למען צדק סביבתי. מריאנה מטר, מנהלת המרכז: “המודל הייחודי מתאר תהליך למידה בו במסגרתו פועלים התלמידים כ”כתבים צעירים למען הסביבה”. התלמידים חוקרים את הסביבה, מציגים בעיה ספציפית, מציעים רעיון לפתרון הבעיה ומדווחים עליה באמצעים עיתונאיים על מנת להוביל לשינוי תודעתי בחברה בה הם חיים. המודל מפתח מיומנויות וידע בקרב המשתתפים, יוזמה, עבודת צוות, חשיבה ביקורתית, אחריות ומנהיגות חברתית”
המודל הוצג כאמור בכנס הארצי לחינוך למצוינות ישראל אשר התקיים במידעטק בחולון ןהוקדש למרחבי שייכות והשפעה. בכנס חשפו מרכזי מחוננים ומצטיינים מרחבי ישראל תפיסות באשר לאיזון הנדרש בין מיצוי יכולותיו של הפרט במסגרת תכניות הטיפוח השונות למחוננים ולמצטיינים לבין הצורך להשפיע, להנהיג ולתרום לחברה הסובבת.
הכנס בחן כיצד מרחבי ההשפעה והשייכות באים לידי ביטוי בתהליכי למידה של תלמידים מחוננים ומצטיינים ובכל הקשור לטיפוח המצוינות וההצטיינות, מהם מעגלי ההשפעה והשייכות של התלמיד, כיצד אפשר לגרום לו להרחיבם ועד כמה התכניות הקיימות מחנכות גם לתחום ערכי חשוב זה. בכנס התארחו אנשי אקדמיה ומחקר, אנשי חינוך, תלמידים בתכניות למחוננים ולמצטיינים, יוצרים ופורצי דרך, יזמים ומומחים מובילים בתחומם, אשר שיתפו את הקהל בניסיונם האישי.
מרכזי המחוננים פועלים על פי תכנית ליבה התואמת את מאפייניו של התלמיד המחונן ונלמדת בשיטות הוראה ייחודיות. אופי העבודה במרכזי המחוננים הוא כמעין מעבדה פדגוגית, הן למורים והן לתלמידים, המאפשרת לתכנן, ליזום ולהתנסות ביוזמות יוצאות דופן מבחינת תחומי התוכן ויכולת ההעמקה.
נושא נוסף שנחקר על ידי תלמידי המרכז למחוננים ומצטיינים בחיפה לקראת הכנס, הוא נושא הפסולת. אחת מתלמידות המרכז: “בתהליך המחקר גילינו שהפסולת היא בעצם מפלצת שפוגעת באיכות חיינו, היא משתלטת על שטחי מחייה נרחבים, מושכת מכרסמים ומזיקים המעבירים מחלות, משחררת גזים רעילים והיא אף מקור לשריפות. קראנו הרבה מאמרים ונפגשנו עם אנשי התברואה בעיריית חיפה כדי ללמוד על דרכי הטיפול בפסולת. בסופו של תהליך הלמידה הצענו קמפיין הסברתי שביכולתו לתרום לאיכות הסביבה גם בנושא זה”.