צפויה הוזלה במחיר פינוי אשפה

צפויה הוזלה במחיר פינוי אשפה
"נטל עודף" משאיות אשפה
צילום: pixabay.com

השרים גבאי וכחלון החליטו על פיקוח על מחירים בתחום הפסולת העירונית, כולל חובת דיווח על רווחיות ומחירים

שר האוצר, משה כחלון, והשר להגנת הסביבה, אבי גבאי חתמו על צו הפיקוח לאחר שקיבלו את המלצת ועדת המחירים המשותפת של המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר להחיל פיקוח על מחירי פינוי וטיפול בפסולת העירונית מעורבת במטרה להביא למהפכה בשוק הפסולת העירונית.

"נטל עודף" משאיות אשפה|צילום: pixabay.com
“נטל עודף” משאיות אשפה|צילום: pixabay.com

החתימה של השרים על הצווים התבססה על מספר אינדיקציות המעידות על קיומן של ריכוזיות בשוק הפסולת ושל רווחיות יתר של העוסקים בתחום. האינדיקציות כוללות את העובדות הבאות: מחירי ההטמנה עלו במספר אתרים על פני השנים 2008-2013 עד תוספת של כ-100%; קיימת ריכוזיות באספקת השירותים של תחנות מעבר והטמנת פסולת בידי גורמים בודדים ברחבי הארץ; והעדר תחרות בין ספקי השירותים. נמצא כי תחנות המעבר מהוות מונופולים טבעיים אזוריים בגלל מגבלות כמות פסולת, מגבלות תכנוניות, מגבלות סביבתיות ושיקולים כלכליים ובמיוחד העובדה שעלות השינוע של הפסולת מהווה חסם להעברת הפסולת לתחנת מעבר אחרת, כך שבפועל מוקמת בתחנת מעבר אחת בלבד המיועדת לרשויות ספציפיות. בניתוח של מספר תחנות מעבר, שערך המשרד להגנת הסביבה, נמצא כי בממוצע המחירים גבוהים בכ-120% ביחס לתמורה שכבר כוללת רווח סביר. בנוסף, בישראל פועלים 13 אתרי הטמנה שמרביתם מהווים מונופולים טבעיים אזוריים ובהעדר היצע מספק של אתרי ההטמנה באזורי הביקוש (בצפון ובמרכז), אתרי ההטמנה הנמצאים בקרבת מוקדי ייצור הפסולת מנצלים את כוחם לרעה מול רשויות מקומיות שבויות. מטרת התהליך היא למנוע ניצול לרעה זה, מהלך שצפוי להטיב עם הציבור באמצעות הוזלת המחירים לרשויות.

שר האוצר, משה כחלון: “יוקר המחייה בישראל הוא נושא חוצה גבולות ותחומים. התחייבנו להוריד את יוקר המחייה בישראל ואנחנו עוברים תחום אחרי תחום בכדי לממש את ההתחייבות הזאת.
גם כאן הריכוזיות יוצרת נטל עודף שמגולגל בסופו של דבר אל הצרכנים, המהלך שאנחנו מתחילים היום מטפל בדיוק בבעיה הזאת”


כתבות שתשמחו לקרוא

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *