
ועדת הכלכלה אישרה העברת 11 מיליון שקל מחשבון הפיקדון למעבר לשימוש במשאיות אשפה מונעות בגז בחיפה
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את בקשת המשרד להגנת הסביבה להעביר 11 מיליון שקל, שנצברו בשנים 2012-2014, לטובת פרויקט הפחתת פליטת מזהמים ממשאיות איסוף אשפה בחיפה.
המיזם החדשה כולל רכישה של 22 משאיות חדשות המונעות בגז טבעי במקום דיזל, והתקנת מסננים על 12 משאיות קיימות שיפחיתו מעל 98% מהפליטות. לדברי מנכ”ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, כ-2,500 איש מתים מדי שנה כתוצאה מזיהום אוויר, כאשר 50% מזיהום האוויר מקורו בתחבורה והפרויקט יאפשר לחסוך בחיי עד 1,250 מהם.
כבר בפתח הדיון הבהיר היו”ר איתן כבל כי הוועדה לא עוסקת בכל כספי קרן הניקיון שנמצאים תחת פיקוח ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אלא אך ורק בכספי חשבון הפיקדון שהשימוש בהם מחייב אישור ועדת הכלכלה. מנכ”ל המשרד דנציגר הציג את הבקשה ואמר כי הפרויקט הוא חלק ממהלך חסר תקדים שנעשה במפרץ חיפה להפחתת הפליטות. לדבריו, במהלך ינואר תיאסר כניסת רכבים מזהמים בשעות המרכזיות של היום לרחובות מרכזיים בחיפה. הוא הוסיף כי 11 מיליון השקלים שבחשבון הפיקדון ישמשו לסבסוד של 50% מעלות רכישת צי משאיות אשפה המונע בגז ואת החצי השני תשלים עיריית חיפה. לדבריו, “משאיות האשפה הם הגורם הכי מזהם בתחבורה”.
הוועדה אמנם אישרה את הבקשה, אך בדיון שקדם לכך נמתחה גם ביקורת על המשרד להגנת הסביבה. ראש מועצת שוהם, גיל לבנה, אמר כי מדובר בהחלטת ממשלה שנכפתה על הנהלת הקרן. “יש תחושה של יותר מאי נוחות שקרן הניקיון מקבלת החלטות ממשלה ומאשרת אותן, תוך פגיעה בעצמאות שהחוק נותן להחלטותיה”, אמר. הוא הוסיף כי הפרויקט אמנם ראוי ומציל חיים, אך לא הוצגה לו אלטרנטיבה. מדענית פסולת ומחזור באדם, טבע ודין, חגית שמאי, אמרה כי הקרן מחלקת מאות מיליונים מכספי ציבור, אך המידע שהיא מפרסמת חלקי ולא ברור. היא הוסיפה כי בקרן צריכים להיות שני נציגי ציבור שאינם עובדי מדינה, שטרם מונו.