
“איתן” הוא נגמ”ש מוגן בעל שמונה גלגלים, שמסוגל לשאת 12 לוחמים ולשעוט במהירות של עד 90 קמ”ש
משרד הביטחון וצה”ל חשפו השבוע את הנגמ”ש הגלגלי הראשון בתולדות ישראל, שפותח כלקח ממבצע ‘צוק איתן’. שמו של כלי הרכב הוא “איתן” והסיבה לפיתוח שלו היא ההבנה כי זירות הקרב העתידיות כוללות פחות תנועה בהרים ובמדבריות, כפי שקרה במלחמות העבר.
החל ממלחמות לבנון הראשונה ועד צוק איתן, בצבא הבינו שיש צורך בנגמ”ש בעל גלגלים שיודע לנוע במהירות למרות המשקל הגדול שלו, מסוגל לתמרן בסביבה עירונית הכוללת רחובות צרים ובמקביל לספק מיגון משופר.
משקלו של כלי הרכב החדש הוא קצת יותר מ-30 טון, הספק המנוע שלו הוא 750 כוחות סוס, יש לו שמונה גלגלים, שלכל אחד מהם יכולת הנעה עצמאית. בדומה לנגמ”ש מסוג “נמר”, יש לו יכולת נשיאה של 12 חיילים – נהג, מפקד, מקלען ועוד תשעה לוחמים. בנוסף למערכת מיגון אקטיבית, יש אפשרות להציב עליו החל מעמדת נשק קטנה ועד לכלי לחימה בעל צריחון בינוני עם תותח 30-40 מ”מ.
במינהלת טנק המרכבה שבמשרד הביטחון (מנת”ק), אומרים כי הנגמ”ש החדש שפותח בשיתוף עם זרוע היבשה בצה”ל, אמור לאפשר לצבא להוציא בהדרגה מהשירות את נגמ”שי ה-113M המיושנים והפגיעים באופן יחסי.
ראש מנת”ק, תא”ל ברוך מצליח: “סדרת הניסויים שבה התחלנו בימים אלה, תאפשר לצה”ל לבחון את הכלי במגוון מתארים מורכבים, לקראת ההחלטה על היקף ההצטיידות בו”.
ממשרד הביטחון נמסר כי ה’איתן’ תוכנן ככלי רב תכליתי, למשימות מגוונות. עלות היצור והקיום שלו תהיה נמוכה מאוד: כמחצית מעלות הנמר ו/או כל נגמ”ש גלגלי אחר הקיים בעולם, ולכן תאפשר הצטיידות בכלים רבים יותר ובקצב גבוה יותר, במקביל להצטיידות בנמרים.