
דיון מיוחד נערך בעקבות דיווח של נהגים כי הם אולצו לעבוד בשבת
ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בדיווח ולפיו יש נהגי תחבורה ציבורית שמאלצים אותם לנסוע בשבת, בגלל שעון החורף. ח”כ יואב בן צור, שיזם את הדיון, אמר כי התחבורה הציבורית באזורים רבים מכרסמת בקביעות בסטטוס-קוו, וקווים רבים מחללים שבת בניגוד לתקנות התעבורה. “אנחנו לא מבקשים לכפות שום דבר, אלא רק לשמור על הסטטוס קוו ולא לפרוץ אותו בנימוקים שונים”, אמר. הוא הוסיף כי נהגים רבים מתלוננים כי נכפה עליהם לעבוד בשבת.
נציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אהוד בקר, הציג נתונים ממסמך שכתב בנושא ואמר כי רשימת הקווים בעלי ההיתרים לפעול בשבת, במגזר היהודי, עלתה מ-92 קווים ב-2012 ל-193 קווים ב-2015. הוא הוסיף כי סוגיה שנייה היא קווים ללא היתר שנסיעתם ביום שישי גלשה אל תוך השבת. בעניין זה העלתה בדיקת הממ”מ כי שרק אחוז אחד מהקווים שאין להם רישיון לנסוע בשבת אכן גלשו לתוך השבת. מנהל אגף בכיר תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, אמר כי המשרד מקפיד לשמור על הסטטוס קוו. הוא אף טען כי הרשימה שבה השתמש הממ”מ באשר לקווים שפעלו בשבת ב-2012 לא מעודכנת, ובאשר לגלישת נסיעות לתוך השבת אמר כי בשנת 2015 השתנו מועדי הכניסה לתוקף של שעון הקיץ והחורף והדבר שיבש את סדרי העבודה, אך הבעיה טופלה. בתגובה דרש היו”ר כבל מגנון להעביר לוועדה רשימה מסודרת של כל הקווים שזמן הנסיעה שלהם חרג אל תוך השבת בשנת 2015, וביקש לקבל גם את הפילוח האם מדובר בקו עם או בלי היתר נסיעה בשבת וכן האם הוא מגיע ליישוב יהודי או לא. עוד ביקש היו”ר כבל לדעת את סיבת החריגה, כדי לבחון האם מדובר בתקלה בתכנון הקו.
ח”כ אורי מקלב אמר כי הדיון לא נועד לעסוק בשאלה הגדולה של הפעלת התחבורה הציבורית בשבת, אלא בעניין ספציפי האם משרד התחבורה יודע לפקח על הנהלים והתקנות שלא מאפשרות גלישת נסיעות אל תוך השבת.
מהנדס התנועה של אגד, פנחס גרשון, אמר כי מבדיקה שעשתה החברה עלה שמתוך מאות נסיעות בימי שישי מדובר רק ב-11 נסיעות שגלשו בדקות ספורות לתוך השבת. “זה לא בסדר וצריך לבדוק את זה, אבל זה כמו להתייחס לצל הרים כהרים”, אמר. מנגד, יו”ר ועד עובדי אפיקים יהונתן קריספין, טען כי מדי יום ראשון הוא מקבל עשרות פניות של נהגים שמתלוננים שנאלצו להגיע הביתה אחרי כניסת השבת.
היו”ר איתן כבל מתח ביקורת על כך שהוועדה לא קיבלה תשובות ממשרד התחבורה, ואמר כי בלי מידע מדויק של משרד התחבורה לא ניתן אפילו לנסות לצאת לדרך כדי להבין את הבעיה. הוא הוסיף כי הסוגיה הכוללת של הפעלת תחבורה ציבורית בשבת לא על הפרק, אלא הדיון בשאלה האם יש עלייה במספר הרישיונות לנסיעה בשבת ואן כן האם זה מקרי או מכוון.