
יו”ר ועדת הכלכלה של הכנסת דרש מנתיבי ישראל לקבל בתוך עשרה ימים רשימה של חסמים המונעים את הטיפול בכביש
ועדת הכלכלה של הכנסת דנה השבוע בפקקים ובסכנה הנשקפת לנוסעים בכביש 89. הדיון נערך לבקשת חברי הכנסת יעל גרמן, יעל כהן פארן, אוסאמה סעדי, אכרם חסון, חמד עמאר, ג’מאל זחאלקה ויצחק וקנין.
יו”ר הוועדה, איתן כבל, פתח את הדיון בביקורת חריפה על העובדה שמהמפגש נעדר מנכ”ל החברה הלאומית לדרכים. לאחר מכן הוצגו נתונים לפיהם בקטע של כחמישה ק”מ, בין צומת כברי לנהריה, אירעו בעשור האחרון 150 תאונות, בהן נהרגו שישה בני אדם ויותר מ-400 נפגעו.
עוד התברר, כי משרד התחבורה, שהבטיח לסיים את עבודות הרחבת השוליים בכביש במאי 2015, לא עשה זאת. מספר חברי כנסת האשימו את המשרד באוזלת יד ודרשו להפוך את הכביש לאלתר לדרך דו נתיבית עם גדר הפרדה וסלילת נתיב חירום.
ראש המועצה האזורית מטה אשר, יורם ישראלי, ציין כי הפיתוח של כביש 89 תקוע כבר 14 שנה: “אם אתה אומר איזו מלה, עושים עליך חרם ואתה הופך לאויב משרד התחבורה”.
מנכ”ל עמותת ידידי המרכז הרפואי לגליל, אמיר ירחי מקיבוץ כברי, סיפר כי לפני שנתיים ניצל מתאונה חזיתית בכביש, וציין כי לפני חודש למשפחת כץ לא היה המזל הזה, ויום אחד מישהו יצטרך להביט בעיניו של ילד בן שנתיים שאיבד את משפחתו ולענות לו למה לא מרחיבים את הכביש. “על הכביש אולי לא נוסעים שרים, חברי קבינט ובעלי הון, אבל נוסעים עליו אנשים שהאיום המרכזי על החיים שלהם הוא לא קטיושה, אלא תאונת דרכים”, אמר.
ח”כ כבל: “כולם מבינים את היכולות של משרד התחבורה, ומקוממת העובדה שמקטע כזה קטן, שהוא עניין של מה בכך, לא מטופל”.
כבל דרש לדעת היכן הבעיה, ומנהלת תחום תקציבי הפיתוח במשרד התחבורה, מיטל הומינר, אמרה שכביש 89 נכלל בתוכנית החומש של המשרד וכולל חלוקת הדרך לשני נתיבים דו מסלוליים עם הפרדה, הסדרת צמתים ושביל אופניים בעלות של כ-250 מיליון שקל. עם זאת היא ציינה, כי היציאה למכרז תהיה בעוד כשנה וחצי.
כשכבל דרש לדעת מה מעכב את ביצוע התוכנית ומה מונע את הרחבת הכביש עד אז, לא ידע נציג “נתיבי ישראל”, אוהד קורן, להשיב, והיו”ר אמר כי בדיוק לשם כך נדרשה השתתפות המנכ”ל בישיבה. הוא הוסיף ודרש מנתיבי ישראל לקבל בתוך עשרה ימים רשימה של חסמים שמונעים טיפול בכביש. ראש תחום מהנדסי התנועה המחוזי במשרד התחבורה, אנה אוסטרובסקי, אמרה כי חברת נתיבי ישראל מקדמת תיכנון של שול ימני לרכב חירום, כי התיכנון הוא בשלבים מאוד מתקדמים וכי ברגע שיגיע למשרד התחבורה, הוא יאושר. הומינר הוסיפה כי תיכנון מפורט של השול יסתיים באמצע 2017 וציינה כי תקציב התיכנון הגיע ממשרד האוצר רק לפני חודש.
כבל זעם וביקש לדעת מדוע אי אפשר לזרז את הההליך, והוסיף כי הוועדה לוקחת על עצמה כפרויקט את הטיפול בכביש. בהמשך ביקש מיו”ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, ח”כ יעקב אשר, לקיים מעקב צמוד אחר העניין ואמר: “אנחנו תובעים לקבל תשובות ברורות בתוך עשרה ימים. לא נוותר עד שהפרויקט ייצא לדרך”.