
השר כץ: הקמת רשת הנת”צים בגוש דן, נועדה לתת יתרון משמעותי לתחבורה הציבורית, לעומת הרכב הפרטי. התכנית מהווה אלטרנטיבה משמעותית לנוסע, וצפויה להגדיל את מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית
ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי: רק רציפות של נתיבי התחבורה הציבורית בנתיבים הבינעירוניים והעירוניים במטרופולין דן תשפר את איכות התחבורה הציבורית
בשורה טובה לנוסעים בתחבורה הציבורית בגוש דן. משרד התחבורה ועיריית תל אביב- יפו חתמו היום (יום רביעי) על הסכם ראשון להכשרת נתיבי תחבורה ציבורית (נת”צים) חדשים בתל אביב שיתנו יתרון משמעותי בכבישים לאוטובוסים וכלי רכב ציבוריים.
ההסכם שנחתם בין משרד התחבורה לעיריית תל אביב הוא חלק משורה של הסכמים שנחתמו בחודשים האחרונים עם ערים נוספות בגוש דן, במסגרת תכנית כוללת של משרד התחבורה, להקמת רשת נתיבים של תחבורה ציבורית, במטרופולין תל אביב, באורך כולל של כ- 500 קילומטרים.
הרשת מחברת בין נת”צים בינעירוניים לנת”צים עירוניים ויוצרת העדפה ברורה ורציפה לתחבורה הציבורית. מדובר על הכשרה של כ-350 קילומטרים של נתצ”ים חדשים ושדרוג של כ-135 קילומטרים של נתצ”ים קיימים. הפרויקט מקודם על ידי משרד התחבורה, בסיוע חברת נתיבי איילון וחברת “נתיבי ישראל”. משרד התחבורה הקצה לשלב הראשון של הפרויקט, המכונה “מהיר לעיר” יותר ממיליארד שקלים.
שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ, ציין כי הקמת רשת נתיבי התחבורה הציבורית בגוש דן, נועדה לתת יתרון משמעותי לאוטובוסים ולכלי רכב ציבוריים, לעומת הרכב הפרטי. “התכנית מהווה אלטרנטיבה משמעותית לנוסע, וצפויה להגדיל את מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית” הוסיף כץ.
ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי ציין כי נת”צים הם מרכיב חשוב בקידום תחבורה ציבורית. יחד עם זאת, אין משמעות אמתית לנת”צים כשהם נמצאים רק במרחב העירוני. “רק רציפות הנתיבים הללו מנקודת המוצא ליעד בין הערים השונות, בנתיבים הבינעירוניים יעודדו אנשים לזנוח את הרכב הפרטי לטובת התחבורה הציבורית” הוסיף חולדאי .
ההסכם בין משרד התחבורה לעיריית תל אביב- יפו כולל בשלב הראשון הקמה של כ-15 קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית בצירים הבאים: בציר משה סנה – בני אפרים – רוקח יוקם נת”צ ימני לשני הכיוונים, באורך של 5.3 קילומטרים. בציר שאול המלך, בקטע שבין נמיר לאבן גבירול יוקם נת”צ ימני באורך של 1.2 קילומטרים, בשני הכיוונים.
בציר תל גיבורים – פרייגרנזון, בקטע שבין צבי ללוחמים יוקם נת”צ ימני באורך של קילומטר, בשני הכיוונים. בציר קק”ל, בקטע שבין לבנון לאיילון (כיוון מערב), יוקם נת”צ ימני, באורך של 700 מטרים, בשני הכיוונים ובין לבנון לנמיר, נת”צ של 800 מטר, בשני הכיוונים. בציר וולנברג בקטע שבין רוזן – משמר הירדן יוקם נת”צ ימני באורך של 1.4 קילומטרים, בשני הכיוונים.
בציר הר ציון – שומרון, בקטע שבין בגין להר ציון יוקם נת”צ ימני (למזרח ונגדי למערב) באורך של 200 מטרים ובקטע שבין שומרון לקיבוץ גלויות יוקם נת”צ ימני, בשני הכיוונים, באורך של 1.3 קילומטרים.
בציר לבון, בקטע שבין קיבוץ גלויות לבין צבי יוקם נת”צ ימני, בשני הכיוונים, באורך של 800 מטרים. בציר בין צבי, בקטע שבין לבון לאיילון יוקם נת”צ ימני, בשני הכיוונים, באורך של 900 מטרים. בנוסף לכך יוכשרו נתצ”ים קצרים, בצירים שוקן והר ציון – שומרון, באורך של 200 מטרים כל אחד.
עלות השלב הראשון של פרויקט הנתצ”ים בתל אביב- יפו נאמדת בכ-340 מיליון שקלים. בשלב השני של הפרויקט שייחתם בקרוב, מתוכננים עוד כ-16 קילומטרים של צירי העדפה לתחבורה הציבורית (נת”צים) בתל אביב.
יצוין, כי בחודש אפריל השנה חתם משרד התחבורה על הסכמים עם שש ערים בגוש דן, להקמת כ-50 קילומטרים של נת”צים חדשים בתחומן. מדובר בערים: בת ים, חולון, לוד, רמלה, קרית אונו והוד השרון. בקרוב צפוי משרד התחבורה לחתום על הסכמים דומים עם ערים נוספות, במטרופולין תל אביב.
פרויקט “מהיר לעיר” כולל העדפה לאוטובוסים בתשתית וברמזורים, תגבור מערכת קווי האוטובוסים ושיפור מסלולי הקווים, כרטוס אוטומטי ועליית נוסעים מכל דלתות האוטובוס, מידע דינמי וסטטי משופר בתחנות, שיפור התשתיות להולכי הרגל בסביבת התחנות והנגשתן והקמת שבילי אופניים לאורך מרבית צירי העדפה המתוכננים.