
מנכ”ל עמותת אור ירוק: “יש להגביר את החינוך ואת ההסברה לבטיחות בדרכים החל בגן הילדים ועד לסיום הלימודים”
בשנים האחרונות נרשמה ירידה במספר התלמידים שנפגעו בתאונות דרכים במספר ערים בצפון, בעוד המגמה הארצית מעידה דווקא על עלייה במספר הנפגעים.
על פי נתונים שליקטה עמותת “אור ירוק”, בכרמיאל למשל היתה בשלוש שנים אלו ירידה של כ-35 אחוז במספר התלמידים שנפגעו בתאונות דרכים.
במהלך העשור האחרון, נפגעו בעיר 236 צעירים בגילאי 19-5, בהם הרוג אחד, 21 פצועים קשה והשאר קל.
בשנת הלימודים תשע”ד (2014-2013) נרשמו 24 נפגעים, מהם אחד קשה. בשנה שלאחר מכן דווח על 18 נפגעים, אחד מהם קשה, ובשנת הלימודים האחרונה נפגעו 11 צעירים, שניים במצב קשה. שנת השיא במספר הנפגעים היתה 2007, אז נפצעו 42 תלמידים, מהם שניים באורח קשה.
מגמה דומה נרשמה גם בסח’נין, הסמוכה לכרמיאל, שם נרשמה ירידה של 44 אחוז במספר התלמידים שנפגעו בשלוש השנים האחרונות. בשנת תשע”ד היו 25 נפגעים, מהם שניים קשה. בשנת תשע”ה דווח על 19 נפגעים, מהם שניים קשה, ובשנת הלימודים שעברה נפגעו 14 צעירים, מהם שלושה במצב כקשה. גם בסח’נין רשמה שנת 2007 שיא במספר הנפגעים – 49 תלמידים נפצעו, שישה מהם באורח קשה.
בנהריה נפגעו במהלך העשור האחרון 225 תלמידים, מהכם 16 הוגדרו פצועים קשה, והשאר קל. בשנת הלימודים האחרונה נרשמה בעיר ירידה של 16 אחוז במספר הנפגעים. בחישוב כולל נפגעו 20, לעומת 27 בשנת הלימודים תשע”ה.
בעכו היו בעשור האחרון 295 נפגעים, 23 קשה ו-272 קל. אחרי שבשנת הלימודים תשע”ה נרשמה עלייה במספר הנפגעים (31 נפגעים, מהם חמישה קשה), בשנת הלימודים שעברה חלה ירידה של 20 אחוז – נפצעו 25, מהם שלושה באורח קשה.
הממוצע הארצי שונה לגמרי: בשנת הלימודים שעברה נרשמה עלייה של 32 אחוז במספר התלמידים שנהרגו בתאונות דרכים בארץ, לעומת שנת הלימודים תשע”ה.
מעמותת אור ירוק נמסר: “יש לזכור כי לילדים אין היכולת לקלוט את המתרחש בכביש ולאמוד נכון את המרחק מכלי הרכב שנעים בכביש. לילדים קשה לקשר את רעש המכונית עם הימצאותה בקרבתם. לכן, ילד עד לגיל תשע לא חוצה כביש לבד. חשוב להדריך את הילד לחצות רק כשהאור ברמזור ירוק ולא לחצות בין כלי רכב חונים, שכן שדה הראייה במקרה זה קטן גם לילד וגם לנהג, שמתקשה להבחין בילד. גם כאשר לוקחים את הילד לבית הספר, יש לוודא שהוא יורד מהרכב רק מהצד של המדרכה, וכמובן, שהוא חגור בחגורת בטיחות במשך כל הנסיעה, אפילו נסיעה קצרה ביותר. באמצעות חינוך והסברה לבטיחות בדרכים, בשילוב תשתית בטוחה בסביבת מוסדות החינוך, ניתן יהיה לצמצם את היפגעותם של ילדים בשנת הלימודים הקרובה”.
מנכ”ל העמותה, שמואל אבואב: “יש להתקין ליד כל מוסדות החינוך פסי האטה שיובילו להורדת מהירות הנסיעה ולזהירות יתר של הנהגים. בנוסף, יש להגביר את החינוך ואת ההסברה לבטיחות בדרכים החל בגן הילדים ועד לסיום הלימודים”.