
ח”כ דודי אמסלם: “צריך לסגור את הסאגה הזו אחת ולתמיד”
“מצב האכיפה בנוגע לשימוש באופניים חשמליים לא סביר”, אמר שר התחבורה ישראל כץ בדיון ועדת הפנים בראשות ח”כ דודי אמסלם על היעדר האכיפה בנוגע לשימוש באופניים חשמליים, “לכן תמכנו בהצעת החוק של ח”כ מרב בן ארי שתאפשר אכיפה על ידי הרשויות המקומיות. גם השר לביטחון פנים תמך בהצעה. זאת לצד תשתיות של שבילי אופניים שאנו משקיעים בהם עכשיו מיליארד שקל. נושא האכיפה מחייב שינוי ואנו מאד קרובים לעירוב הרשויות המקומיות בכך. אם המשטרה סבורה שהכל בסדר, זו עמדה מרחיקת לכת”.
יו”ר הוועדה, ח”כ דודי אמסלם, אמר: “צריך לסגור את הסאגה הזו אחת ולתמיד כי מספר האופניים גדל ועומד כבר על 150,000. והבעיה מחריפה. המדינה חייבת לקחת אחריות על הנושא. אני דורש ממשרד התחבורה ישיבת עבודה מקצועית עם המשרד לביטחון פנים, השלטון המקומי, משרדי המשפטים והחינוך. ואם יש בעיה, לא לחכות”.
מנכ”ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי הוסיף וציין: “עם התקנות שהותקנו לפני שנה, נקבע תקן ישראלי לאופניים, תנאים טכניים, אופן הכנסה לארץ וסחר. בתקופה האחרונה פעלנו לתפיסת אופניים לא חוקיים שמשווקים. נתפסו מכולות שלמות בנמל אשדוד ואלפי כלים הושמדו, אופניים, קורקינטים, סקטבורד וחלקי חילוף שנועדו לשדרוגים לא חוקיים. גם בשבועות הקרובים מתוכננים מבצעים רחבי היקף בשיתוף מכון התקנים, משרד הכלכלה והמשטרה”.
חלק חשוב של הדיון נסב סביב בעיית העברת סמכויות האכיפה מהמשטרה לפקחי עיריות. היועץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים, יואל הדר: “אין מספיק שבילי אופניים. השר לביטחון פנים חושב שיש הצדקה לחייב אופניים חשמליים ברישוי. זה כלי מסוכן. גם בני 16 לא בהכרח מוכשרים להסתובב בין מכוניות, ובהעדר אכיפה גם בני 14 מסתובבים שם. כדי להעביר סמכויות לפקחים עירוניים, צריך שתהיה חובת רישוי. יש הידברות בנושא”.
נצ”מ שרית פיליפסון, אגף התנועה במשטרה אמרה בתגובה: “קיימת אכיפה. יש סל עבירות שתורגמו לשוטרים בשטח. כל עוד האופניים מוגדרים ככלי רכב והחוק מחייב לא לרכב על מדרכות, יש בעיה – חשש ממשי למשתמשי האופניים. אנו ממליצים להעלות את גיל הרוכבים ל-16, כי הוראת השעה מסתיימת והגיל המותר יהפוך ל-14. נצטרך להוריד רוכב בן 14 לכביש. צריך רישוי על מנת שניתן יהיה לזהות את כלי הרכב. לא רישיון כמו לקטנוע, משהו מזורז”.