
‘מכון פישר’ למחקר אסטרטגי באוויר ובחלל הגיב לחלופת חולדאי להמשך הפעלת שדה דב בהודעה מיוחדת מטעמו והזהיר כי מעבר לטענות חולדאי, הנזק העיקרי בסגירת שדה דב והרצליה הוא בצמצום תשתיות התעופה האזרחית לאימון טייסים חדשים. “בעינינו הנזק הזה מהותי אף יותר מכל הנימוקים הצודקים של ראש העיר”, קבע המכון
ערן רמות, ראש המרכז לחקר תעופתי ב’מכון פישר’, המכון למחקר אסטרטגי באוויר ובחלל, שנוסד ע”י עמותת חיל האויר המאגדת את פורשי שרות הקבע של חיל האויר הישראלי, הודיע היום (ה’) כי הוא מקדם בברכה את הצטרפותו של ראש עיריית תל-אביב, מר רון חולדאי, “למאבק על שמירת תשתיות התעופה הלאומיים ובתוכם שדה דב כשדה תעופה מטרופוליני”.
יחד עם זאת, רמות הסביר כי למרות ש”נימוקיו ומאבקו הציבורי של מר חולדאי בעניין השדה הינם כבדי משקל ומוצדקים ללא ספק, מצאנו לנחוץ להצביע על הנזק העיקרי שייגרם לתעופה האזרחית במדינה אם וכאשר ייסגרו חס וחלילה שדה דב ושדה הרצליה. בעינינו הנזק הזה מהותי אף יותר מכל הנימוקים הצודקים של ראש העיר”.
רמות נימק את טיעוניו באחוזים ההולכים וגדלים של טייסים אזרחיים בחברות התעופה. כלומר: טייסים שלא עברו דרך קורסי הטיס של חיל האוויר הישראלי, אלה שיכולים להתאמן בטיס רק בשדות התעופה האזרחיים כשדה דב.
“בעבר נהנו חברות התעופה הכבדה בארץ מ’בנק’ טייסים מוכשרים ומוסמכים שהגיעו מחיל האוויר. כל הטייסים בחברות האלו ללא יוצא מן הכלל, היו בעבר בוגרי טייסות חיל האוויר. כיום, המגמה שונה לחלוטין. ישנם כבר כמה עשרות אנשי צוות אוויר פעילים בחברות הללו שהכשרתם היא אזרחית-פרטית לאורך כל דרכם כטייסים. המצב היום הוא שבין המועמדים לקורסים הקרובים (של אל על כדוגמה), ישנם רק 40% יוצאי טייסות חיל האוויר והשאר, 60% – הינם מועמדים בעלי הכשרה והסמכה אזרחית”.
“ההכשרות האזרחיות לטייסים הופכות להיות המקור העיקרי לטייסים מסחריים בכל ענפי התעופה האזרחית. והתשתיות, בהן שדה דב והרצליה, הולכות ומצטמצמות”, הזהיר רמות והבהיר כי זו הסיבה להצטרפות המכון מצטרף למחאה על סגירת שדה דב.