
<לאחר חודש של אכיפה והסברה, בעיריית תל אביב נשמעו אתמול מרוצים שעה שהצביעו על ירידה של 62% במספר הרוכבים על המדרכה, שלא בשביל האופניים מוסדר
עיריית תל אביב הדגישה היום (ב’) במסגרת הודעה מיוחדת מטעמה כי בעקבות קמפיין אכיפת האופניים הנרחב שהתקיים בשבועות האחרונים, בקטע ההסברה והאכיפה לאורך רחוב אבן גבירול במקטע שבין שאול המלך לארלוזורוב, מספר הרוכבים על המדרכה שלא בשביל האופניים המוסדר, ירד בכ-62%.
העירייה נימקה את הנתון הנ”ל בהשפעה שיש להסברה ולאכיפה על התנהגות הרוכבים. “קמפיין ההסברה הינו צעד משלים לתהליך סלילת שבילי האופניים ברחבי העיר אותו מובילה העירייה בשנים האחרונות”, הבטיחה העירייה.
החל ב-1 במאי 2016, לנוכח העלייה במספר רוכבי האופניים בעיר והשימוש ההולך וגובר באופניים חשמליים, החלו עיריית תל-אביב-יפו, משטרת ישראל והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בקמפיין הסברה ואכיפה נרחב במטרה לאכוף נסיעת אופניים, להסדיר את המרחב הציבורי, להרחיק הולכי הרגל משבילי האופניים ולתת אפשרות בטוחה לרוכבים לצד צמצום הפגיעה בהם ובהולכי הרגל.
הקמפיין כלל שילוט חוצות, סרטון הסברה והטבעה של גרפיטי ירוק על המדרכות. במהלך הקמפיין בוצעו פעולות הסברה של שוטרים ודיילים אשר חילקו לרוכבי האופניים ולהולכי הרגל דפי מידע על כללי הרכיבה הנכונה ואמצעי האכיפה שיינקטו במידת הצורך. רוכבי אופניים אשר חלפו בנסיעה על הרחוב, הופנו לדוכן ההסברה ואלו שהביעו רצון לכך, ביצעו חריטה וסימון לאופניים שברשותם. מרכיב חשוב בצמצום תופעת גניבת האופניים, בדגש על אופניים חשמליים.
האכיפה, מבוצעת על ידי שוטרי משטרת ישראל נגד רוכבי אופניים ורוכבי אופניים חשמליים שרוכבים על המדרכה שלא בשביל האופניים המסומן לכך. הקנס על נהיגה במדרכה שלא במסגרת שביל האופניים המוסדר עומד על 250 ש”ח. כמו כן, מבוצעת אכיפה כנגד עבירות חמורות שבגינן קנס שנע בין 100 ש”ח ל-1,000 ש”ח: נסיעה ברמזור אדום, נסיעה נגד כיוון התנועה, שימוש בטלפון נייד בעת רכיבה וכן הפרעה להולכי רגל במעבר חצייה. בין העונשים שניתן יהיה להחיל: קנס, כאמור לעיל, הוצאת אוויר מהאופניים והחרמת סוללה (לילדים מתחת לגיל 16 שרוכבים על אופניים חשמליים בניגוד לחוק).
סגנית ראש עיריית ת”א-יפו ומחזיקת תיק התחבורה, הבינוי והתשתיות בעירייה, מיטל להבי, אמרה היום כי “עיריית תל אביב-יפו היא היחידה בארץ שיצאה בקמפיין הסברה טרם תחילת האכיפה, מאחר שלא אוכפים לפני שמסבירים. הקמפיין נועד להסביר ולייצר נורמות התנהגותיות בכדי לשמור על בטיחות של כולנו ברחובות – שרוכבי האופניים לא ידרסו את הולכי הרגל ושאלה לא יפריעו למהלך הרכיבה החוקית על השביל. ואכן, התוצאות מדברות בעד עצמן אולם בכדי שהאופניים יקבלו את המקום הראוי להם ברחוב והשימוש בהם יוכל להמשיך ולצמוח על חשבון כלי הרכב, על משרד התחבורה לצאת בקמפיין ארצי כדי להעביר מסר חד משמעי לנהגים – שימו לב למשתמשי הדרך החדשים בכבישים כי כולם צריכים לראות את כולם!”.