
עיריית תל-אביב-יפו אישרה את תוכנית האב לפרויקט פארק גג האיילון: קירוי נתיבי התנועה המרכזיים והקמת פארק ציבורי ומרכזי ספורט ופנאי מעליהם
הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב-יפו אישרה בישיבתה הבוקר (ד’) את תוכנית האב לפרויקט קירוי האיילון. אותו מסמך תכנוני המציע עקרונות תכנון לפיתוח העתידי של אזור מסדרון האיילון, תוך קירוי מקטעים נרחבים של נתיבי איילון.
מהעירייה נמסר כי “אישור תוכנית האב מהווה שלב מקדים לעריכת תכנית בניין עיר אשר תסדיר את התשריט הסטטוטורי לביצוע הקירוי”.
להערכת גורמים המלווים את הליך קידום התוכנית באגף תכנון העיר, תוכנית בניין העיר תאושר בתוך שנתיים עד ארבע שנים. בכך מתקדם התכנון לקראת הקמת הפרויקט המוניציפלי הגדול בישראל, אשר צפוי לשנות את כל אזור מרכז העסקים הראשי, תוך קישור בין מזרח העיר למרכזה.
“מטרתו של פרויקט קירוי איילון, אשר שטחו עשוי להגיע לכ-240 דונם, לשנות את ליבו של מטרופולין גוש דן והעיר תל אביב-יפו באמצעות יצירת שטח ציבורי חדש ופתוח – על בסיס שטח קיים. נתיבי איילון המוכרים, שהיום חוצים בפועל את תל אביב-יפו לשני חלקים ומהווים מוקד של זיהום אוויר ומטרדי רעש במרכז העיר, ייקורו, צפויים להפוך למוקד של פנאי, מסלולי אופניים והליכה, שטחים ירוקים ובתי קפה – מעל נתיבי איילון. על ידי יצירת פארק ירוק נרחב בליבו הפועם של האזור העירוני הגדול בישראל יינתן מענה לצורך בתוספת שטחים ירוקים באיזור מרכז העסקים הראשי של תל אביב ובאזורים הסמוכים אליו, יתאפשר איחוי רקמות אורבאניות משני עברי האיילון, שיפור איכות הסביבה באמצעות הפחתת זיהום האוויר ומטרדי הרעש הכבדים במקום ויצירת אזור ידידותי ואטרקטיבי לפעילות עירונית, תוך ניצול מיטבי של הקרקע במוקד המטרופולין”, הוסיפה היום (ד’) העירייה.
תוכנית האב מחלקת את הפרויקט למספר מקטעים בהתאם למאפיינים השונים של האזורים השונים במסדרון האיילון ומתן דגש על חיבוריות והמשכיות של תנועת הולכי רגל ושבילי אופניים לרוחב בכיוון מזרח ומערב, דרך צירים עירוניים ראשיים, כדוגמת רחובות לה גארדיה ולוינסקי.
כמו כן מציעה התוכנית קידום רצועת פארק המחברת, מבחינה רעיונית ופיזית את מערך הפארקים המטרופוליניים הגדולים – פארק הירקון מצפון ופארק אריאל שרון מדרום והקמת ציר הולכי רגל ואופניים רציף המקשר בין פארקים אלו ומוקדי הפעילות העירוניים. בנוסף, כוללת התכנית התייחסות מיוחדת למוקד העירוני באזור תחנת רכבת השלום. בהמשך הליך התכנון יקבל אזור זה תשומת לב מיוחדת ומפורטת, במסגרת הליך תכנון הנערך ביחד עם משרד התחבורה ורכבת ישראל.
נכון להיום נתיבי איילון מהווים את אחד מעורקי התחבורה הראשיים והמשמעותיים במערך התנועה הארצי. לפי הערכות עיריית תל אביב-יפו, עוברים בהם בממוצע כ-750,000 כלי רכב ביממה והם נחשבים לציר התחבורה העמוס ביותר בארץ, כאשר תנועת הרכבים והרכבות מייצרת מטרד רעש וזיהום אוויר, המשליכים באופן מהותי על שימושי הקרקע במקום.
“בהיבט התחבורתי, הקמת הקירוי תתמוך בפיתוח עירוני מוטה תחבורה ציבורית ותאפשר שיפור משמעותי ברמת השירות להולכי רגל, בפרט עבור יוממים העושים שימוש במערכת הסעת ההמונים המרוכזת באזור זה, אשר מצויות בו תחנות רכבת ישראל הגדולות בארץ ואשר היקף המשתמשים בהן צפוי לגדול באופן משמעותי ביותר בשנים הבאות, עם הנחת מסילה רביעית באיילון. הקירוי והמרחב הציבורי הפתוח שיוקם מעליו ישנו את האופן שבו נחווה אזור זה על ידי מאות אלפי התושבים, המועסקים והמבקרים בעיר, בפרט במרכז העסקים הראשי שלה”, קבעה העירייה.
בעירייה הבהירו כי “הפרויקט תואם את תוכנית המתאר החדשה של העיר תל אביב, אשר אושרה לאחרונה למתן תוקף ונמצאת בהליך לקראת פרסום בילקוט הפרסומים ובמסגרתה נקבעו הוראות בנוגע לקירוי האיילון”.
“בכוונת העירייה ליישם את הפרויקט בהדרגה החל מהשנים הקרובות, כאשר במסגרת התכנון צפויה התחלה הדרגתית של ניצול השטחים החדשים שיפיק פרויקט הקירוי לטובת הציבור עד לסיומו. כבר כיום התב”עות המקודמות על גדות האיילון כוללות הנחיות והתייחסות להיבט של קירוי האיילון”.
בעירייה סיכמו בהודעה רשמית מטמעם כי “עלות הפרויקט נאמדת בכ-2 מיליארד ש”ח, ובכך למעשה נחשב לפרויקט המוניציפאלי הגדול בישראל”.
חבר מועצת העיר תל אביב-יפו ויו”ר וועדת ההיגוי לפרויקט קירוי איילון, איתי פנקס, אמר היום (ד’) כי “קירוי האיילון הופך מחזון למציאות קיימת. צעד אחד צעד ואישור אחר אישור, רצועת התשתיות העמוסה ביותר במזרח התיכון בדרך להפוך לזיכרון ישן ובמקומה תקום ריאה ירוקה גדולה ומרכז אורבאני חדש ותוסס שיחבר את העיר מכל צדדיה, עם הפנים לדרום. תכניות בינוי הנדלן סביב האיילון כבר מתאימות עצמן לקירוי ובהשפעות החיוביות שלו ניתן יהיה לחוש כבר בעתיד הקרוב”.