
אריה דרעי שיזם את המהלך אמר כי עלות ההחלטה היא 660 מיליון שקל
ב-24 בינואר תוזל התחבורה הציבורית ב-14.5% לאחר שוועדת הכספים פה-אחד, הצעת חוק הקובעת הנחה בשיעור. יו”ר ועדת הכספים, ח”כ משה גפני (יהדות התורה) הוציא מנוסח הצעת החוק סעיפים שהיו מאפשרים לשרי האוצר והתחבורה, לשנות את גובה ההפחתה או אף לבטלה בשל נסיבות משתנות.
אריה דרעי (ש”ס) שקידם את המהלך אמר: “ההנחות בתעריפי התחבורה הציבורית יש בהן אמירה חברתית חשובה על הכיוון אליו אנחנו הולכים – הוזלת יוקר המחייה ובמיוחד הוזלת מחירי שירותי היסוד. בתחילה רצינו בהסכמים להפחית את המע”מ אך הגענו למסקנה שהתקציב הגדול שעמד לרשותנו להנחות לציבור יתבזבז בדרך הזו ועל-כן מתוך כוונה להיטיב באמת, החלטנו ללכת על הנחוה בתעריפי התחבורה הציבורית לכולם ללא הבדל”. דרעי הסביר את ההחלטה לעקוף את שרי האוצר והתחבורה ע”י חקיקה במקום פרסום צווים להוזלת תעריפים בלבד: “החלטנו ללכת על חקיקה ראשית על-מנת למנוע מצב שבשנה הבאה יבוטלו ההנחות. עלות המהלך 660 מיליון ₪. בהמשך נפעל להוזלת תעריפי המים והחשמל”. דרעי קרא לחברי הכנסת לאשר את הצעת החוק בוועדת הכספים בזריזות, על-מנת שעוד היום בשעות הערב, ניתן יהיה לאשר אותה במליאת הכנסת, כיוון ש”התקציב להנחות כבר מונח מה- 1 בינואר וחבל על כל יום שעובר. יש לאשר את החוק על-מנת שהחל מהימים הקרובים נוסעי התחבורה הציבורית יוכלו ליהנות כבר מההנחות”.
חברי הכנסת מהאופוזיציה הפתיעו בשבחים שהרעיפו על דרעי על המהלך של הנחות בתעריפי התחבורה הציבורית, לאחר שרק בשבוע שעבר התנגדות למינויו לשר הפנים. חברי הכנסת ח”כ מיקי רוזנטל ואראל מרגלית (המחנה הציוני) בירכו ולאחר מכן דרשו לחזק את התחבורה הציבורית בפריפריה. ח”כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) בירך אף הוא ואמר “אני מקווה שזו סנונית ראשונה למהלכים נוספים להתמודדות הממשלה עם יוקר המחייה. בעיית יסוד במשק הישראלי הינה קיומו של מיסוי עקיף נרחב ונסתר במגוון רחב מאוד של מוצרים. לא חייבים להוריד מע”מ בהכרח אבל יש לטפל בסוגיית המיסוי העקיף. זה לא חכמה שהגירעון נמוך, כי זה נעשה על חשבון האזרחים”.