
נחתם הסכם הפרדת האחזקות בין העירייה למדינה במסגרת ההסכם: רצועת החוף התל-אביבית תנוהל כולה על ידי העירייה ונתיבי איילון יועברו לבעלות מלאה של המדינה
עיריית תל אביב-יפו ורשות החברות הממשלתיות השלימו היום (ד’) את המהלך המשמעותי להפרדת האחזקות בחברות המשותפות בין המדינה לעירייה.
במסגרת הליך זה מכרה המדינה לעירייה את אחזקותיה בחברת אתרים (50%), אשר לאחר השלמת מהלך זה רכשה מהמדינה את אחזקות המדינה בחברות אוצר מפעלי ים (83%) והחברה לפיתוח יפו העתיקה (50%). במקביל, העירייה מכרה את אחזקותיה (50%) בחברת נתיבי איילון למדינה. בנוסף, הסדירו חברות ‘אוצר מפעלי ים’ ו’אתרים’ מחלוקות מקרקעין ארוכות שנים וכן חכירה של המקרקעין שבתחומן מול רשות מקרקעי ישראל.
מעיריית תל אביב-יפו נמסר כי להסכם ישנה חשיבות רבה בעיקר לאופן שבו תוכל העירייה לנהל ולפתח את רצועת החוף לכל אורכה באופן אחיד ובהיבטים שונים, כגון פיתוח טיילת החוף המרכזית שנמצאת בעיצומה, קביעת תעריפים אחידים ומפוקחים לשימוש במתקני החוף העירוניים, שמירה על ניקיון החופים ופיקוח על הזכיינים הפועלים בהם, כל זאת לטובת ציבור תושבי העיר והמבקרים בה.
במקביל, הוסיפה העירייה, כי הפיכתה של חברת ‘נתיבי איילון’ לחברה בבעלות ממשלתית מלאה אשר תשמש כזרוע ביצוע של משרד התחבורה, תאפשר התייעלות בפיתוח תשתיות התחבורה.
עסקת הפרדת האחזקות, אשר שוויה מוערך בכ-600 מיליון ש”ח בוצעה בהמשך להחלטת הממשלה (ועדת השרים להפרטה) מ-1 ביוני 2014 ולהחלטות נוספות בעקבותיה, זאת לאחר תהליך משא ומתן שנמשך למעלה משנתיים וחצי בהשתתפות גורמים רבים.

מתווה ההסכם גובש בהתאם לעמדת המדינה והעירייה ובהמשך לדו”ח מבקר המדינה לפיו על המדינה לנתק עצמה מטיפול בחברות אלו, שכן לא מתקיים ערך מוסף לניהולן תוך מעורבות ממשלתית.
“העברת הבעלות לידי העירייה תוביל לצמצום עלויות, הגברת היעילות, פיתוח נכסי החברות ושיפור השירות, זאת בשל כוונת העירייה לאחד את פעילות שלוש החברות ולנהל את רצועת החוף באופן אחיד מצפון ועד דרום תוך המשך מגמה של הענקת יותר טוב לציבור. מדובר בנכסים של הציבור שהעירייה והמדינה משמשים כנאמנים שלו והמציאות הוכיחה כי ריכוז הבעלות בחברות השונות מאפשרת ניהול יעיל וטוב יותר, המאפשר לשפר את השירות לציבור”, סיכמה העירייה בהודעה מיוחדת מטעמה.
ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי מסר היום (ד’) כי “מהלך משמעותי זה יאפשר לעירייה לנהל בצורה כוללת את רצועת החוף לטובת הציבור, כחלק מהאסטרטגיה העירונית לפיתוח החוף כמכלול שלם ולא כחברות נפרדות עם בעלויות שונות. זהו מהלך משלים למדיניות העירונית בקו החוף העירוני; יצירת טיילת רציפה לאורך 14 קילומטרים, מבת ים בדרום ועד הרצליה בצפון, המשך פיתוח הטיילת תוך הנגשת החוף לציבור והקמת שבילי הליכה ואופניים, טרסות ישיבה, מתקני כושר ופארקים חופיים, פיקוח על מחירי המזון בחוף והשכרת ציוד חוף בעלות מוזלת לתושבי העיר. העברת הבעלות לידי העירייה תאפשר הרחבת מדיניות זו ואין לי ספק כי הדבר יורגש בשנים הקרובות”.
מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, הדגיש מצידו כי “ניסיון העבר של רשות החברות הממשלתיות בניהול חברות משותפות עם רשויות מוניציפליות מלמד כי לרשות קיים קושי במימוש אמצעי השליטה שלה בחברות אלו. עיריית תל אביב-יפו היא הגוף המתאים לניהול חברות בשל היותה גוף ציבורי בעל ראייה רחבה”.